Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Tuuuuuuuung i kopplingen

Startad av Hans-Orjan · 2011-02-11 · 3 svar

Hans-OrjanTrådstart
Audi 80 2.0 E -92

Efter ett par veckor ha varit utlånad till ungarna kom så min 80'a hem igen.
Självklart ville jag ta en sväng på kul.

Men jisses.... hur jämrans tungtrampad kopplingen var då!! men sedan insåg
jag att den hade nog varit så hela tiden, men att jag hade hunnit glömma det....

FRÅGOR:

:fraga Vad beror det på?

:fraga Vad gör jag åt det?
lenaola
1. tror du har kopplingsvire på den...eller? isåfall tror jag att det kan bero på kärvande vajer eller på att lagringen vid pedalen eller där kopplingsarmen vid lådan är lagrad som kärvar

2. Om vajern är problemet: Du byter vajer.
Är det lagringen vid pedalen: Ta isär gör rent och återmontera uppsmort
Är det lagringen vid växellådan: Ta isär gör rent återmontera uppsmort med litefett
slirfeldt
Enligt meca.se är det hydraulisk koppling på denna modell och år men väl där kan det vara idé att kolla upp nämda lagringar.
boheme
Kopplar den ur ordentligt eller kanske nätt och jämnt?

Mvh Janne

Fler trådar i Hjälpforumet Bil