Hm, oljebyte o filterbyte skulle du gjort när du ställde in hojen i höstas! Men bättre sent än aldrig. Kör motorn varm innan du byter olja o filter.
Ta bort stiften, borsta rent dom, kolla elektrodavståndet med bladmått (0,7mm) Ser dom bra ut o motorn går fint är det onödigt att byta. Normalt ska stiften hålla flera tusen mil.
Har stiften kraftig beläggning eller är sotiga och/eller oljiga har du andra problem i motorn som inte ett stiftbyte avhjälper...
Byt även olja i kardandrivningen om du har sådan alt. se till att ge kedjan lite extra smörjning. Även O-ringskedjor mår bra av extra smörjmedel.
Kolla batteriet! Kolla anslutningarna så dessa inte har oxiderat (smörj in dom med ett tunnt lager vaselin) o kolla så vätskenivån är den rätta.
Kolla säkringarna! Gör som med batteripolerna.
Kolla lufttrycket i däcken. Normalt ska däckstrycket vara högre när du ska ha hojen ståendes ett tag.
Finns det smörjnipplar för fotbromsen, tryck i fett där.
Kolla bromsvätskenivån för bromsarna.
Kolla bromsbeläggens slitage
Kolla hela det elektriska systemet så att alla lampor mm fungerar som dom ska.
Putsa, polera och ta sen en sväng o njut!:e
Ta bort stiften, borsta rent dom, kolla elektrodavståndet med bladmått (0,7mm) Ser dom bra ut o motorn går fint är det onödigt att byta. Normalt ska stiften hålla flera tusen mil.
Har stiften kraftig beläggning eller är sotiga och/eller oljiga har du andra problem i motorn som inte ett stiftbyte avhjälper...
Byt även olja i kardandrivningen om du har sådan alt. se till att ge kedjan lite extra smörjning. Även O-ringskedjor mår bra av extra smörjmedel.
Kolla batteriet! Kolla anslutningarna så dessa inte har oxiderat (smörj in dom med ett tunnt lager vaselin) o kolla så vätskenivån är den rätta.
Kolla säkringarna! Gör som med batteripolerna.
Kolla lufttrycket i däcken. Normalt ska däckstrycket vara högre när du ska ha hojen ståendes ett tag.
Finns det smörjnipplar för fotbromsen, tryck i fett där.
Kolla bromsvätskenivån för bromsarna.
Kolla bromsbeläggens slitage
Kolla hela det elektriska systemet så att alla lampor mm fungerar som dom ska.
Putsa, polera och ta sen en sväng o njut!:e