Volvo 855 T5 -94 med obefintligt laddtryck

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21856
    V6 Power
    Deltagare

    Jo åkte och kolla på en T5 som sagt som hade obefintligt laddtryck . Den vanliga laddmätaren var urkopplad ist satt en graderad monterad. Ligger normalt på tomgång Mao undertryck och sen när man gasar ska den ju börja ladda, ja den laddar till +-0 men sen är det tvärstopp det händer nada hur mycket man försöker segdra på högre/lägre växel . Jag vet inte skicket på turbon men den var för några dagar sen inne på rejmes för koll och turbon var bra men laddet var nerjusterat varför visste de inte enligt bilhandlaren

    I mina öron låter det som ett enkelt fel t.ex kärvande wg arm eller vaccumläck. Något galet är det iaf för någon turbo är den då inte just nu är verkligen sugen på den men vågar inte ta den med okänt turbofel…

    Tänkte om det fanns någon här i linköping / åtvidstrakten som kunde hjälpa mig kolla den innan ev köp?

    #81144
    slirfeldt
    Deltagare

    Citerar bra svar du fick på frågan på volvoforumet (https://www.svenska85x70klubben.se/forum/viewtopic.php?t=29839&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=&sid=a31225de3b37a141f5955e4c24d25b97):

    “Be att få testa justera WG innan du köper den.
    Om du lyfter av pinnen, släpper på spärrmuttern och snurrar lite på öglan så pinnen bli kortare så ska den ladda mer, spänn den så det är lite kämpigt att få på den så bör den iallafall ladda lite.

    Sen kan det ju vara allt från en dålig magnetventil osv.

    Om det inte händer något när du skruvat på WG (wastgate)så testa att plocka av vakuumslangen mellan magnetventilen och WG. Då ska turbon ladda så mycket den orkar. Var dock försiktig när du provkör så den inte sticker iväg allt för mycket, prova bara så den går över på + sidan av 0an
    Det är väldigt dumt att köra utan magnetventilen inkopplad så men det är ju praktiskt att testa den funktionen om man är försiktig.

    Laddar den inte utan magnetventil och kortad WG-pinne så kan det vara allt från tryckrör, intercooler och turbon som är kass och då drar det iväg i pengar.

    Om någon annan har ett förslag får dom gärna tillägga något”

    #81146
    wicke
    Deltagare

    Tack Peter 🙂 japp ska kolla dom sakerna imorgon. Hört att igensatt katt kan ge 0 i laddtryck med hur kollar jag det enklast, kan jag lossa lätt från turbon och se om det hjälper eller ska man dela någonannanstans? Om det bara är katten som bäckat ihop är det väl värt att köpa den?

    #81147
    slirfeldt
    Deltagare

    Misstänker då du fortfarande är så pass intresserad av just den bilen att det med är bra pris på gång, eller? 🙂

    Jo det stämmer att en igensatt eller nära på katalysator med kan ge sådan fenomen banka så med handen med en inte allt för hett avgassystem på katalysatorn.
    Med handen om dess bikaka raserat och skrammlar inuti kan med märkas att avgaserna liksom har svårt att ta sig ur avgasröret…

    #81150
    wicke
    Deltagare

    Jodå mycket intresserad men hänger lite på det här med laddtrycket 🙂 den ligger för 10.000 kr men då jag ska byta in min ford mondeo så behöver jag bara lägga 2-3000 kr imellan 🙂

    #81151
    slirfeldt
    Deltagare

    Bra pris och kan då förstå ditt intresse för den bilen,, men nu har du lite att kolla upp och hur “medgörlig” är säljaren till att du vill kolla upp detta närmare?

    #81153
    wicke
    Deltagare

    Det var helt okej för honom jag har bytt in lite bilar hos honom förut så det är nog en lite fördel 🙂

    #81157
    wicke
    Deltagare

    kollade staget idag och drog slangen på wg klockan och kopplade ur MV. Inget gav resultat den laddar fortf knappt +-0 🙁

    Kollade slangar och rör och kunde inte se eller höra något läckage. Kollade även felkoder och dessa fick jag ur:

    Sockel A2

    5-3-5
    1-4-3

    Sockel A7

    1-1-3

    1-2-2

    #81158
    Rimsky
    Deltagare
    #81160
    slirfeldt
    Deltagare

    Alltså:

    5-3-5 Slutsteg i styrenhet grupp E, oidentifierat fel
    1-4-3 Främre knackgivarsignal saknas eller är felaktig

    Respektive:

    1-1-3 Bränslenivågivare öppen krets
    1-2-2 Motortemperaturgivarens period för lång

    #81162
    wicke
    Deltagare

    Men kan något av dessa orsska saknaden av laddtryck? Bränsle givaren kan ju vara att lampan lyser då det var dåligt med bränsle i. Knacksensor vet jag inte om den kan ställa till det med laddtrycket?

    #81166
    slirfeldt
    Deltagare

    Tycker med det låter väldigt långsökt med dessa komponenter som det ges felkod för enskillt skulle orsaka dessa grundfenomen bara.

    #81167
    wicke
    Deltagare

    Okej då lutar det mot kass Intercooler eller turbo alt kass wg klocka, den gick rätt lätt att dra i med 2 fingrar inget direkt hårt motstånd

    #81216
    wicke
    Deltagare

    inga fler tips??

    #81221
    slirfeldt
    Deltagare

    Du har inte fått fler tips på volvoforumet? Men annars ligger det närmast till någon av dessa uppräknade exempel… 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?