Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

VW Caravelle -90

Startad av Tequilaguy · 2006-08-17 · 16 svar

TequilaguyTrådstart
Tjena!

Har problem med min Caravelle -90 bensinare med MV motor (insprutning).
Den går igång, står och går i ca 10 sekunder, sen börjar den hosta och ha sig, antingen dör den eller så slutar den hosta en stund för att sedan hosta igen. När man gasar till dör den oftast direkt. Får man väl upp den i varvtal över 2000 går den bra, tills man släpper gasen, då dör den oftast.

Kontrollerat/bytt:
Tändkablar.
Bränsletillförsel (slangar, pump, filter, tank)
Lufttillförsel (Luftmassemätare, filter, m.m)
Fördelarlock och rotor.
Tempgivare.
Elkablar vid säkrings/relä delen och i motorutrymme.
Jordningar.

Någon som har nån idé om vad felet kan vara?
savanna
kollat med startgas om den drar tjuvluft ??

spruta lite runt om insugningsröret fram till men INTE VID LUFTFILTRET

ökar den i varvtal - då drar den tjuvluft + att du hittat var
esset
TotteHBG wrote:
kollat med startgas om den drar tjuvluft ??

spruta lite runt om insugningsröret fram till men INTE VID LUFTFILTRET

ökar den i varvtal - då drar den tjuvluft + att du hittat var

Japp, detta har jag kontrollerat. Luft och bränsle är som det ska, inga läckage.


Tändstift är ganska nya och är jyllenbruna.
Dopaku
hade liknande problem med en likadant bil,jag hade en trasig topplockspackning!kolla under motorn så det inte kommer en liten droppe glykol där (vid packningarna) :D
slirfeldt
Ett kompressionsprov vore nog läge att utföra (om du inte redan gjort det,,), då det verkar luta åt att det inte står rätt till "invärtes",,
esset
Peter H wrote:
Ett kompressionsprov vore nog läge att utföra (om du inte redan gjort det,,), då det verkar luta åt att det inte står rätt till "invärtes",,

Även Kompressionsprov är gjort, trycket är klockrent och är inget fel på.

Verkar inte vara ett lätt projekt det här inte :l
esset
Är det inte nån som kan ge en liten hint om vad det kan vara?
esset
Nu är spridarna kontrollerade och de sprutar som de ska...

Suck...
esset
Nu har jag kontrollerat bränsletrycket. Fungerar till 100%.... Trött jag börjar bli...
savanna
för låg co halt ??

kolla bakåt på besiktningspapperna.

min tjej hade en golf-88 som gått 24000mil den gick som en kratta,
hade den hos en kompis som jobbar som biltrimmare
han justerade om luftmängdsmätaren , förr satt där en liten plopp som man kunde ta ur och stoppa ner en skruvmejsel i , men han fick borra upp ett hål för att sen kunna justera - sen gick den bra-som ett skott
esset
Nu har jag bytt alla reläer som jag kan hitta och det hjälpte inte heller...
slirfeldt
Hade liknande symtom på förra Caravellen med,, dock en 95a (T4) och där var orsaken tomgångsmotorn som kärvade, som efter demontering och uppsmörjning blev som ny igen.

Är inte hundra på om det sitter en sådan på en T3, men om det gör det kan det vara den som spökar, ser ut som en liten cylinderformad pryl i närheten av insuget kopplat till ett par luftslangar.
esset
Peter H wrote:
Hade liknande symtom på förra Caravellen med,, dock en 95a (T4) och där var orsaken tomgångsmotorn som kärvade, som efter demontering och uppsmörjning blev som ny igen.

Är inte hundra på om det sitter en sådan på en T3, men om det gör det kan det vara den som spökar, ser ut som en liten cylinderformad pryl i närheten av insuget kopplat till ett par luftslangar.

Denna är bytt och det blev tyvärr inte bättre :(
slirfeldt
Ja då har du i det närmaste totalrenoverat motorsidan på denna,, :-/ och kan förstå att det är nära på att man kan bli vansinnig då, dessa symtom kan vara mycket svåra att lösa även för märkesverkstäder.

Men det är väl bara till att fortsätta hitta på tänkbara lösningar,,,
esset
Peter H wrote:
Ja då har du i det närmaste totalrenoverat motorsidan på denna,, :-/ och kan förstå att det är nära på att man kan bli vansinnig då, dessa symtom kan vara mycket svåra att lösa även för märkesverkstäder.

Men det är väl bara till att fortsätta hitta på tänkbara lösningar,,,


Renoverat, ja du, det kan man ju lungt säga. Känns så jävla trist att ge upp. Den gick igenom besiktningen för bara 3 månader sedan helt felfritt! utan att jag ens behövt mecka med den.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil