Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

vw golf -92 startar ej varm

Startad av renee · 2009-05-14 · 16 svar

reneeTrådstart
Sonen har en golf -92 cl 1.8 i med abs-motor. Den går hur bra som helst, men är den varm vill den inte starta på några villkor som helst. Kör han utan att stanna kommer han hur långt som helst.
Det är bytt: ny tempgivare, beg. tändspole, beg fördelare.
Batteriet är bra så den laddar ok, men gör oss galna med sin "lilla" egenhet.
Tips någon? Vill inte köra den till skroten då den är i ett utmärkt skick för övrigt.
aw73
prova annars att läsa av felkoder

bör finnas ett 2x2 uttag någonstans

på polo 91 finns den framför vä knä under en liten lycka

kör den inte till skroten det finns lösning på problemet
popzy
Då visade den fel på tempgivare men inte mycket mer. Då.
Problemet är att tar jag den till verkstan får den stå där i många timmar innan jag kan åka därifrån igen. Får jag dessutom "käringstopp" på vägen är det lika illa.
Måste få mer kött på benen. Detta är tydligen inte så ovanligt på dessa bilar, så nån måste ju ha haft detta och kunnat fixa det.
Sist kom han 3 km. och fick ovan nämnda stopp och sen var det kört.
Vi bor på landet så de är en bit till närmsta verkstad också. Blä.
aw73
det finns en del man kan kolla själv
går motorn som den ska jämt och ryckfritt annars ??
bränsletryck: lossa på returslangen där ska komma fram bränsle när motorn går
sök efter tjuvluft med hjälp av startgas (vanlig fel på dessa är spjällhusfoten som är av gummi )
man kan även prova att starta den på startgas när den är varm för att se om det hjälper
det finns även en "igelkott" i insuget på denna modell kolla att det ej finns spänning tilldennna när motortempen är över 35C+
popzy
Den går som en klocka, utan ryckningar, bränsle kommer fram och den har startat på gas EN gång men dog genast. Om det finns spänning till "igelkotten" så borde väl inte bilen gå så fort den blir varm? Den gick jämnt och fint även efter en tur på 8 mil. Om tjuvluft finnes så är det det väl samma där?:confused:
Den går att starta igen efter 5-6 timmar. I alla fall har tillfälligheterna fallit sig så. Och då startar den ögonblickligen.
Och tempgivaren är bytt.
aw73
en sak du skulle kunna kolla är när det händer nästa gång:

när man slår på tändningen ska bräslepumpen gå några sekunder
för att sedan gå hela tiden när motorn går /startas

när det här stoppet uppträder går pumpen när man slår till tändningen ?

eller rättare sagt pumparna för du har evt. 2st
om det är som på min polo från 1991

en förpump som sitter i tanken samt en huvudpump som sitter vid höger bakhjul
men minns jag ej helt fel så är det bara en, har själv haft en 95:a med ABS-motorn isåfall sitter den i tanken tillsamman med armaturen
popzy
Problemet är att den inte startar alls nu. Fick bogsera hem honom efter att han kört 3 km då bilen dog. Det som jag tror är bensinpumpen låter i ca 2 sek. sen blir den tyst. Kan det ha funnits tillräckligt med bensin i systemet för honom att ta sig dessa 3 km?
Men om det skulle vara pumpen förklarar det också att den inte gick att starta varm?
Har man matat startmotorn en stund börjar också oljelampan blinka. Olja finns dock.
Han e bara hemma på helgerna så jag får ta detta så gott det går.
Meken
Kan vara fel på bränslepumpsrelä
jocton
@renee 44245 wrote:
Problemet är att den inte startar alls nu. Fick bogsera hem honom efter att han kört 3 km då bilen dog. Det som jag tror är bensinpumpen låter i ca 2 sek. sen blir den tyst. Kan det ha funnits tillräckligt med bensin i systemet för honom att ta sig dessa 3 km?
Men om det skulle vara pumpen förklarar det också att den inte gick att starta varm?
Har man matat startmotorn en stund börjar också oljelampan blinka. Olja finns dock.
Han e bara hemma på helgerna så jag får ta detta så gott det går.


Hej!
På endel bilar tex Saab händer det att tändlägesgivaren läggar av vid varm motor om man stannar den och på Volvo är det bränslepumprelä.
Gurra
aw73
har den lagt av helt och hållet så är det ju bara lättare att felsök

eftersom pumpen/pumparna går några sekunder när man slår på tändningen
så är dom troligen hela

gör så här:
försök att starta motorn när någon lyssnar på pumpen/pumparna för att höra om dessa går vid startförsök för gör dom inte det så får man gå vidare
och mäta om de kommer pulser från hallgivaren vilket lättas kommer åt att göra vid styrboxen

tex. men en Spänningsprovare biltema 15-144

oljelampan lyser pga. av att motorn ej kommer upp i varv på startmotorn och därmed lägre oljetryck


@renee 44245 wrote:
Problemet är att den inte startar alls nu. Fick bogsera hem honom efter att han kört 3 km då bilen dog. Det som jag tror är bensinpumpen låter i ca 2 sek. sen blir den tyst. Kan det ha funnits tillräckligt med bensin i systemet för honom att ta sig dessa 3 km?
Men om det skulle vara pumpen förklarar det också att den inte gick att starta varm?
Har man matat startmotorn en stund börjar också oljelampan blinka. Olja finns dock.
Han e bara hemma på helgerna så jag får ta detta så gott det går.
popzy
Fick i gång det lilla eländet idag två gånger. Första gången dog den efter att jag prövat att ge gas liiiite snabbare. Då bluddrade den och tackade för sig. Andra gången lät jag gasen vara och den gick jämt och fint i 45 sek, gick ner i varvtal (försökte möta upp) och dog. Tändstiften torra och alla "hattar" sitter som dom ska.
Hittade också ett kylarvätskeläckage?. Det sitter i godset under tempgivarens fäste som är ngt t-format mot motorn. Tjyvluft?
Har en digital multimeter (BS1901W) Clas Ohlson tror jag. Går det att använda den?
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få här då jag inte kan ta den till verkstad, och skrota känns lite onödigt då den gick igenom bes. utan anm. dagarna innan den köptes.

Styrboxen sitter var på denna bil. Har bara vana av Opel.
aw73
ja den kan du använda men det är smidigast med en lysdiod till/från

jag har titta på schemat till denna och funnit att det bara finns en soppapump på denna bilmodell

det du helt enkel ska göra när den inte starta är att lossa på en av bränsleslangarna och se om det kommer fram något bränsle
så man kan utesluta detta för fortsatt felsökning
popzy
Ok. Ut igen då. Men får vänta tills grabben kommer hem i morgon. I detta läge är det bäst att vara två.
Funderar på om jag skall köpa nya tändkablar och t-stift.
aw73
tändkablar och stift är jag säker på att det ej är
slirfeldt
Jo det grundläggande är att först konstatera om det är ett bränsle eller tändrelaterat problem,, startar den tex på startgas är det troligt bränsleproblem gissar heller inte i nuläget på vare sig stift eller tändkablar.

Kontrollera även att ordenklig gnista finns på samtliga stiften, vattenläckan har troligt heller inget med symtomen heller att göra även om den med bör ses över. :-)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil