vw sharan dör när motorn gått upp i normaltemp

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19450
    ghostr
    Deltagare

    Hej

    Har en sharan 2,0 -98 rullat ca 28000 mil. Har funkat kanonbra men började för en tid sedan att dö plötsligt, Men hoppade igång direkt utan att göra en omstart. Senare så kunde den tokdö o man fick vänta ett par minuter o sedan köra vidare o så plötsligt upprepade det sej igen. Men nu har bilen fått för sej att gå i normaltemp o sedan dö. Gör man en omstart direkt då dör den igen. Om man låter motorn bli kall så funkar den igen tills den har gått upp arbetstemp. Bytte tändspole o vevaxelgivare samt en så kallad strömläges relä bränsle relä .Testat med en annan fördelare osv på den nyligen.Men utan resultat .Hjääälp tack

    #77871
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo just tändsple med dess tändmodul brukar var en klassiker och en mer klassiker brukar med sådana fenomen kunna bero på en småtrött hallgivare där brukar man med död motor då kunna kontrollera att hallgivare ger pulsande spänning från dess mittre kontakt på fördelaren samtidsigt som någon startar.
    Visar det sig nu vara hallgivaren så är dessa generellt separat utbyttbara med lite mekande till att man ersätter fördelaren med en bättre begagnad dito.

    #77873
    ajanesstsay7871
    Deltagare

    Okej vet du vilka andra bil modellers fördelare som passa på min -98 2.0 ?

    #77874
    Pele
    Deltagare

    …mera troligt! Nu är jag inte helt säker på om din bil har det men av symtomen att
    döma så liknar det ett fel på just tomgångsmotor.

    “med resevation för helt fel, man va fan, man kan inte vara perfekt”

    Pele

    #77875
    ajanesstsay7871
    Deltagare

    Okej får kolla upp det. Tackar på förhand för alla tips :upp

    #77878
    slirfeldt
    Deltagare

    Nej då ingen kan ju vara perfekt,, 😉 Visst det kan med väl vara värt att kolla av tomgångsmotorn (https://bilder.lagabasen.se/delar/1094/1094166442vy1.jpg) att denna inte kärvar osv. Men iaf av egna erfarenheter stämmer det mindre bra till dessa symtom bara, hur är motorgången annars och den startar bra kall som varm?

    Gällande fördelaren vet jag iaf att det skall var samma fördelare från annan VW modell av liknande årsmådeller med 2,0 motorn, mer exakta uppgifter brukar skrotarna ha bra pejl på. Men kolla som sagt av hallgivaren så denna inte byts i onödan.

    #77883
    ajanesstsay7871
    Deltagare

    Hej igen!!! Har mätt upp på mitten kabeln ifrån hallgivaren o den visade konstant ström på 12 volt ifrån jag startat bilen tills man stängt av den ?

    #77884
    ajanesstsay7871
    Deltagare

    Motorgången är bra kall som varm tills det magiska inträffar o motorn börjar o vandra o sedan dö

    #77885
    slirfeldt
    Deltagare

    Ja i detta fallet är jag lite kluven då detta med verkar vara värmerelaterat som då brukar vara något elektroniskt som nämda hallgivare tex. Men även där av egna erfarenhet brukar dessa mera ge symtom som att smårycka under körning till att helt tvärklippa tändningen vid en viss motortemperatur tex och sällan ge svajande tomgång. Där kommer i så fall även den nämda tomgångsmotor in i bilden.

    Luriga på dessa brukar vara just defekt hallgivare. Knepigt att du endast fick ut konstant ström från dess mitten stift och motorn gick då alltså? Där annars vid kontroll med voltmätare till minus och plusspetsen till mittenkabeln från hallgivaren som är dess signalkabel som syns på bilden är hallgivarens kontakt på fördelaren https://bilder.lagabasen.se/delar/1051/1051262223vy1.jpg , och med tändningen på och man roterar motorn bör man kunna se pulser på 12 volt som då indikerar till att hallgivaren fungerar.

    #77894
    boheme
    Deltagare

    För att möjligen kunna vara till hjälp skulle jag vilja veta vilket insprutningssystem som finns i detta motorsystem. Är det möjligen ett LH Jetronics och i så fall vilken variant.

    Mvh Janne

    #77896
    slirfeldt
    Deltagare

    Vad jag kommer fram till verkar det sitta VW:s Simos motorsystem i dessa.

    #77904
    ajanesstsay7871
    Deltagare

    vilken typ av insprutningssystem vad hittar man den infon på bilen ?.Har fixat fram en beg fördelare .Så ska testa den under dagen o be en stilla bön att problemen är över

    #77906
    slirfeldt
    Deltagare

    Verkar inte vara vidare lätt att finna på info om dessa motorer men vanligt förekommande insprutningssystem kan vara Digifant, Motronic eller denna Simos som högst troligt är denna bils insprutningssystem. Mne då håller vi alla tummarna för att du får ordning på problemet. 🙂

    #77907
    ajanesstsay7871
    Deltagare

    Nepp det sket sej igen .Samma skit som vanligt. Jag lät bilen stå på tomgång o när den verkar ha kommit upp i temp så börjar tomgången på bilen o vandra o sedan stendö. 😡

    #77910
    boheme
    Deltagare

    Kan vara styrdonet till insprutningen och därav min fråga vilket insprutningssystem du har.

    Mvh Janne

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?