Beg bromsok?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 48 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22591
    Pema
    Deltagare

    Ska byta bromsok+klossar fram på min Hyundai Atos -99. Funderar på om jag ska köpa nya ok eller bättre begagnat? Nya kostar ju ca 1500:-, så det blir ju en slant… Sen undrar jag hur det blir med bromsverkan, måste man byta ok på bägge sidor för att bromsarna ska ta jämt?

    #81828
    slirfeldt
    Deltagare

    Är du säker på att bromsoken verkligen behöver bytas? Är det så att bromsarna ligger på kan det i bättre fall “bara” vara dess glidbultar eller bromskolv som kärvar. Som med lite tur kan gå att få fart på med lite rengörning och lätt insmörjning.

    Annars generellt kan man mycket väl endast byta ena sidans bromsok inga problem. Men bromsbelägg skall alltid bytas parvis.
    Annars fungerar det med begagnade bromsok som finns för runt 500:- styck hos svensk skrot eller mer vettigt runt 600:- inklusive frakt för helt nytt bromsok från tex https://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=hyundai+atos+Bremss%C3%A4ttel&_sacat=131090&_odkw=hyundai+atos&_osacat=131090&_from=R40

    #81837
    SmonoFoorymaf
    Deltagare

    Ska man ta isär oket och göra rent och smörja isåfall? Kan ju vara värt att testa innan man köper nytt. 🙂

    #81843
    slirfeldt
    Deltagare

    Javisst det är ju snudd på självklart att man först ser över bromsoken för just rengörning och då närmast att dess båda glidbultar löper lätt utmed bromsoket.
    För att med pressa in bromskolven som normalt bör gå relativt lätt att pressa in med en polygriptång. Går denna tungt att pressa in kan man pröva att “motionera” bromskolven lite som då kan få till funktionen igen utan att behöäva byta densamma.

    Det man då gör att försiktigt pumpa ut bromskolven vill man där lägga ett slitet bromsbelägg eller motsvarande lite tunna platt för att minimera risken för att bromskolven kommer ut för långt. För så utföra ett antal utpumpningar som inpressningar.
    Eventuellt kan man lätta lite försiktigt på bromskolvens dammskydd i gummi och lägga på lite bromsvätska som med hjälper till att smörja upp eventuell kärvande bromskolv. Ser bromskolvens blanka yta rostig ut så är ett byte av bromsok nödvändigt.

    #81845
    SmonoFoorymaf
    Deltagare

    Jag har prövat att rucka på glidbultarna, men det är helt stumt. Är det värt att jobba vidare, eller ska jag byta direkt?

    #81847
    Ludde_57
    Deltagare

    Har du mutterdragare ( eller stort tålamod och vanligt spärrskaft ) kan du köra runt glidpinnen med den och passande hylsa samtidigt som du försöker dra ut glidpinnen ur okhållaren.
    Fungerar oftast sålänge som glidpinnen inte rostat fast helt och inte kan vridas runt.

    Alternativt borra ett hål i okhållaren och försök slå ur glidpinnen med ett dorn.

    Värme kan också fungera, men är lite farligt samtidigt då det är ett stängt utrymme du hettar upp.
    Jag sköt “sönder” ett verktygsskåp med en fastrostad glidpinne jag försökte värma loss, lät som ett gevärsskott då den for iväg med stor KRAFT.

    I de flesta fall kan man lossa glidpinnarna, ganska sällan man tvingas byta okhållare.

    #81848
    slirfeldt
    Deltagare

    Lugn å fin nu på denna variant är bromsoket av glidande modell. Men du har fått loss dom båda skruvarna som håller fast oket mot vardera glidpinne?

    Är båda skruvarna lossade bör man kunna lirka loss bromsoket för närmare kontroll och eventuell losstagning av glidbultarna om dessa nu inte. Men är dessa fullständeigt rosthärjade är bromsok byte att rekommendera.
    Finns dock även glidbult satser att skaff (https://www.ebay.de/itm/Fuhrungshulsen-Fuhrungsbolzen-Bremssattel-Hyundai-Atos-Coupe-Elantra-Terracan-/200892813689?pt=DE_Autoteile&hash=item2ec6251179)

    #81854
    SmonoFoorymaf
    Deltagare

    Eftersom jag kör med bilen nästan dagligdags har jag inte haft tid att göra någon mer ingående koll av oket, önskar jag hade kunnat ställa upp den på pallar och jobbat med den en vecka eller så… Har för få bilar helt enkelt! Tre hade varit optimalt. 😉

    #81857
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo har själv tre bilar och en traktor,,, alltid bra att ha en i reserv,, 🙂

    Men i alla fall så är det inge större operation att se över bromsoken och dess skick. För att med se om det räcker med att rengöra/smörja/motionera upp dessa, eller om det så är nya som gör sig gällande…

    #81982
    SmonoFoorymaf
    Deltagare

    Oket var i så risigt skick så det fick bli ett helt nytt…

    #81984
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo brukar lätt bli så med bromsok som hängt med ett tag och så är nytt ju alltid nytt sedan…

    #82000
    SmonoFoorymaf
    Deltagare

    Det slutade med att jag fick byta ok på bägge sidor fram, båda var helt sönderrostade… Men nu är förhoppningsvis den affären avslutad!

    #82002
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo det brukar kunna bli så och kan även bli tokigt med bromsvärdena i vissa fall då man monterar ett nytt och låter ett gammalt sitta kvar. Men nu är det nytt iaf…

    #82023
    SmonoFoorymaf
    Deltagare

    Nu har jag kört ca 15 mil med de nya okena på, och bromsarna har tagit bra -fram tills nu, då måste jag trycka ner bromspedalen ganska långt innan bromsarna tar. Vad kan det va som har hänt? Jag luftade bägge oken efter montering tills inga luftbubblor kom ut. Kan det påverka att det är dåligt med luft i däcken? Jag såg att ena däcket hade dåligt med luft, men har inte hunnit fylla på än -hade bråttom till jobbet…

    #82025
    slirfeldt
    Deltagare

    Det var ju mindre bra och har ingen koppling till lite luft i däcken mer än att köregensparna blir lite annorunda.
    Sjunkande bromspedal beror mera på att läckage finns endera ett yttre som då ger blöt fläck på marken, till ett inre i exempelvis huvudbroms cylindern som kan uppstå om bromssystemet varit så pass tomt under luftningen.

    Möjligen kan det bero på kvarvarande luft där ännu en luftning av bromsarna kan testas.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 48 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?